A versenyelőny forrása: a bizalom

Megosztás

A szupersztráda és a bizalom

Amikor nap mint nap beülünk az autónkba, azzal a feltételezéssel tesszük ezt, hogy mások is betartják az alapvető közlekedési szabályokat. Bízunk a közlekedő partnerekben, hogy valaki nem fog a mi sávunkban, velünk szembe jönni, vagy a piros lámpánál keresztben átszáguldani. Mint ahogy gyalogosként sem azzal a tudattal közlekedünk, hogy egy autós a járdát választja az úttest helyett. Ez a bizalom működik bennünk, még ha nem is vagyunk tudatában ennek. Ha ez nem így lenne, lebénulna vagy csak, nagyon lassan haladna a forgalom. Ha pedig megvan ez a kölcsönös bizalom, mindenki gyorsabban halad. A bizalom az ami lehetővé teszi az együttműködést. Nincs ez másképp egy szervezet életében sem.

Sokba kerülhet a bizalom hiánya

Egy vezető legfontosabb feladata, hogy másokkal együtt egy meghatározott célt elérjen. A sikerhez, a célok megvalósításához szükséges egy stabil, vezetői önbizalom. A saját képességeinkbe, tudásunkba vetett hit, hogy egy-egy esetleges kudarc ne okozzon állandósult frusztráltságot. (Valószínűsítem volt már neked is dolgod ilyen  főnökkel, ha mégsem, igen szerencsésnek tudhatod magad).

Másfelől pedig szükséges a csapat iránti bizalom. Ahol magas a bizalom, az íratlan szabályok összetartják a csapatot. Ahol nincs bizalom, ott az írott szabályok is kevésnek bizonyulnak.

Egyik barátom egy hazai nagy szoftverfejlesztő cégnél dolgozik tesztelőként, a következőt mesélte a minap: A főnöke szóvá tette, hogy nem egyezik az adminisztráció - mikor érkezik az irodába, mikor hagyja el, valamint hogy mennyi időt ír be a munkaidő nyilvántartásába. Arról nemigen esik szó, hogy amikor benn ül az irodában, dolgozik-e egyáltalán és milyen hatékonysággal. Ha egy vezető nem bízik a csapatában, akkor úgy jár, mint az autós, akinek minden pillanatban résen kell lennie. Az állandó ellenőrzés és kontroll olyan, mint mikor folyamatosan ott a többi autón és a visszapillantón a gyanakvó szem, a fékpedálon a láb, a forgalom lelassul. A bizalmatlanság, állandó gyanakvás elviszi a figyelmet a fontos dolgokról, valamint elpazarolja az idő és energia jó részét. Ezen túl negatív hangulatot és morált teremt.

A bizalom előnyei

Ha működik a bizalom a vezető és csapata között, akkor mindenki arra koncentrálhat, hogy minél hatékonyabban érjék el a közös célokat. A megfigyelés, ellenőrzés, elszámoltatás és viták helyett a vezető fókuszálhat arra, ami előre visz: megfelelő célkitűzés, információk és feltételek biztosítása, lelkesítés, pozitív légkör megteremtése, segítségnyújtás, személyes coaching, akadályok elhárítása, konfliktuskezelés, stb. Az agilis munkavégzés a bizalom magas foka, mivel a felelősség, és a vele járó döntési hatáskörök, úgy mint a tervezés, szervezés, ellenőrzés mind a csapatra vannak delegálva.

Kép forrása: Dreamtime (R)

Olyan játszmaként is leírható ez, mintegy mérkőzés, két rivális csapat között. Ha a bizalom diadalmaskodik, nem csupán a pozitív gyümölcsét élvezheti a csapat, hanem a hiányából fakadó veszteségeket is megspórolja. Ezek után a kérdés már csak az, hogy meghatározható-e a bizalom üzleti értéke? A következő blogposztból hamarosan megtudhatod.